Thursday, August 23, 2012

Sahabat

Sahabat

bg kamu ap itu shabat? siapa yg dikatakan sahabat? adkah sahabat sama seperti kawan?

Bagi sstgah org, shabat dan kawan adalah dua istilah bg insan yg berbeza dari banyak segi, khususnya dari aspek "keakraban" mereka dengan diri kita sendiri.

Sy banyak kwn..sy pn byk sahabat..=) mungkin ad org yg ckp, "sy banyak kawan, tp hanya segelintir je yg layak dipanggil sahabat."

Bg sy, persahabatan itu adalah sebahagian daripada kasih syg. dan kasih sayang itu adalah anugerah Allah.. dan anugerah Allah itu dapat pd org2 yg Allah pilih shj.. Untung kan org yg bersahabat?=)

Indahnya Islam, agama yg sntiasa menggalakkan umatnya untuk sentiasa menjalinkan silaturrahim dengan semua org.. Dan dalam Islam juga, dua org yg bersahabat kerana Allah, adlah org yg akn mendapat pelindungan di akhirat kelak, apatah lagi sentiasa mendapat kasih sayang dan rahmat Allah, dan sudah pasti sluruh alam pokok, angin, debu dan lain-lain sentiasa cemburu kepada mereka yg sentiasa mendapat kasih sayang Allah.. jeles x?^ ^

Semua kwn2 sy adalah sahabat saya. Sebabnya? sebab Allah yg pertemukan sy dengan mereka. Dan apabila Allah mempertemukan dua org hambanya sehingga terjalin hubungan walaupun sekadar kawan biasa, Allah sebenarnya membukakan suatu pintu rahmat kepada mereka utk bersahabat. So, why not kita yg bertemu dan berkawan, merebut peluang itu?=)

Antara alasan atau situasi yg sring berlaku, sahabat ini hanyalah utk mereka yg mampu mengorbankan apa-apa shj termasuk wang ringgit, masa dan tenaga utk diri kita sendiri tanpa mempedulikan dirinya sendiri.. betul x? Dan shabat ni, indicator die hanyalah semasa kita berada dalam keadaan susah.

Jika sy berada dalm keadaan susah, sy lebih suka utk menyelesaikan masalah sy sendiri. Sbb sy sndiri segan n malu nk minta tolong org lain, melainkan kpada sapa2 yg sy "xsgan sgt"..haha
Andainya mereka xdpat nk tlong, atau lari dari sy, sebagai seorang manusia, sbgai  seorang yg berfikiran waras, sy xtrus mlabel mereka sebagai org yg bukan layak dipanggil sahabat.. Yalah, kita semua manusia biase, n kita semua hamba Allah kan, so masing2 pun mungkin ad masalah masing2.. Sy pun xtau ap yg ad dlm hati die, masalah personal die, yg die xnk bgtau pd saya. Oleh itu, saya TAK LAYAK langsung nak melabel die sbagai seorang kawan yg xlayak dipanggil sahabat kerana hanya tak dapat menolong sy.

Moral of the story, if u have any problems, u can ask for others help.. but if they cannot help u, u dont have the right to call them a traitor, disloyal person, or whatsoever.. everybody has their own responsibilities, problems and bussinesses.. SO, pham2 sendiri la and jganlah amek hati klau org xnk tolong... semua kawan adalah sahabat, kerana mereka IKHLAS... IKHLAS di hati mereka bila mereka kata mereka xnak tolong, betul x??????? pilih la, nak mereka tolong sbb ikhlas ke, sbb xikhlas..??=D

SEMUA KAWAN-KAWAN SAYA ADALAH SAHABAT SAYA..=)

1 comment:

  1. bismillah~

    sahabat...
    andai kehadiran aku tidak mendekatkan kamu kepada Allah,
    andai keberadaan aku tidak mengingatkan kamu kepada Allah,
    andai aku hadir dengan mendatangkan penyakit hati,
    andai aku hadir dengan melalaikan jiwa2 kamu dengan yang laen,
    andai kau lihat muka aku dengan perasaan benci atau tidak senang,

    ketahuilah olehmu bahawa aku telah jauh daripada Allah S.W.T
    dan doakanlah untuk aku moga jumpa kembali jalan keredhaan Allah...

    ".....engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredhaanNya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang2 yang soleh) terdapat pada muka mereka dari kesan sujud (dan ibadat mereka yang ikhlas). Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam kitab Taurat....." (surah al-Fath : 29)~

    :'(

    ReplyDelete