Saturday, April 14, 2012

Hati yang khuatir



Bismillahirrahmanirrahim.


Wahai tuhan yang menguasai hatiku,
Aku khuatir,
Andai sampai masaku kelak,
Aku masih sedang asyik,
menikmati nafsu duniawi.


Wahai tuhan yang menguasai hatiku,
Aku khuatir,
Andai sampai masaku kelak,
Diriku ini sudah buruk dimamah usia,
Dosa yang bersarang sudah lama di situ,
Tidak mungkin layak mendapat keampunan rahmatMu.


Wahai tuhan yang menguasai hatiku,
Aku khuatir,
Andai sampai masaku kelak,
Aku masih mencari-cari,
Siapa tuhanku,
Siapa nabiku.


Wahai tuhan yang menguasai hatiku,
Aku khuatir,
Andai sampai masaku kelak,
Aku gagal untuk menjadi hamba,
Yang mengamalkan Islam,
Yang menyampaikan Islam.


Wahai tuhan yang menguasai hatiku,
Aku khuatir,
Andai sampai masaku kelak,
Aku masih gagal mendidik isteriku, 
Menjadi bunga yang tunduk taat kepada penciptanya.


Wahai tuhan yang menguasai hatiku, 
Aku khuatir,
Andai sampai masaku kelak,
Keturunan-keturunanku,
Masih leka dengan nikmat-nikmatMu,
Tanpa menyadari siapa pemberi nikmat itu.


Wahai tuhan yang menguasai hatiku,
Aku khuatir,
Andai sampai masaku kelak,
Ibadah yang ku sangka penyelamat bagiku,
Rupa-rupanya terhenti di tengah-tengah perjalanan.


Wahai tuhan yang menguasai hatiku,
Aku khuatir,
Andai sampai masaku kelak,
Pintu taubat yang Kau sediakan,
Masih lagi menanti ketibaan diriku.


Wahai tuhan yang menguasai hatiku,
Sesungguhnya engkau lebih memahami isi hati kerdil diri ini,
Aku merendahkan sekeping hati, 
Yang selalu menjadi mangsa nafsu duniawi.




No comments:

Post a Comment