Monday, July 30, 2012

Bismillahirrahmanirrahim..


Sempena bulan pose ni, ad bberpa ilmu yg hendak diberi yg bertujuan mengingatkan kita pd hakikat kehidupan kita di dunia ini, dan hakikat kita sebagai seorang manusia, pelajar, hamba, peminta sedekah, pemandu teksi dan sebagainya.. sesungguhnya apa yang kita ada dan peroleh di dunia ini sperti kerjaya, rumah, kekayaan itu sahabat2 ku sekalian, hanyalah perhiasan dunia.. dan ianya hanyalah seperti sebuah rumah..
kenapa seperti rumah?


1. sebelum nak bina rumah, kita berusaha bermacam2, cr duit, buat pinjaman dan sbgainya, shingga bpuluh2, beratus2 ribu, shingga berjuta2 ringgit. 
2. kemudian dibina rumahnya, sangat gembira semasa baru pindah rumah, hias bermacam2, letak langsir, kolam, pasu, bunga, tv, perabot dan sbgainya.
3. namun, berlalu masa smpai satu ketika, rumah akan usang dan menyusahkan kembali tuan rumah tu. dan akhirnya, tuna rumah buat rumah baru, dan tinggal rumah tu kosong dan lama2 usang
4. bayangkan rupa rumah itu pd masa ini, lantai reput, dinding berlubang dan berkulat, bumbung nak runtuh.


begitulah dunia. pd awlnya, semua cantik, semuanya bahagia, semuanya boleh dibanggakan, smuanya indah, mahal. walaupun susah nak dicapai, tp bila dapat kita akn rasa puas, walaupun ambil masa yg lama.


namun, lambat laun, kita akan tua, dan smuanya tntang dunia dan kekayaan yg kita kumpul akan meninggalkan kita satu persatu.. 


DAN AKHIRNYA DUNIA ITU AKAN TINGGAL KENANGAN, SEPERTI SEBUAH RUMAH BURUK...


DAN SESUNGGUHNYA, DUNIA ITU HANYALAH SEMENTARA DAN MENGABURI MATA KITA SEKARANG, AKHIRAT JUALAH ALAM YANG KEKAL


Oleh itu sahabat2, jgan trlalu mencari dunia ni, namun carilah akhirat. siapa cari akhirat, dia akan dapat dunia, kerana Allah itu yg memberikan kita rezeki.


pengajarannya, jganlah berbangga dengan keretamu, rumahmu, kerjayamu, perempuan-perempuanmu, baju-bajumu, perhiasan dirimu, dan kebolehan dirimu. sesungguhnya itu lebih baik.. Wallahualam.



No comments:

Post a Comment